OPIS SPEKTAKLU
Prawie dostałem kwiaty i prawie wiem jak smakował szampan.
Pomyliłem hamulec z gazem.
Jestem pierwszy poza podium. Wyprzedziłem tych wszystkich, którzy są za mną.
Prawie mam powód do dumy.
Zgubiłem się znowu w tym samym miejscu.
Te owacje były prawie na stojąco.
Sticky Fingers Club to spektakl o ponoszeniu porażki, gdzie postacie zawsze stanowią drugi plan. Notorycznie zajmują czwarte miejsce, a w walce o Oscara konkurują z niedoścignioną Meryl Streep.W obliczu ciągłych porażek stwarzają przestrzeń celebracji, w której to oni są gwiazdami. Na własnych zasadach świętują bycie nieidealnym, wspierają się i stawiają sobie wyzwania. Wśród wyrazistych charakterów, znajduje się śpiewaczka operowa kochająca muzykę bez wzajemności, neurotyczna paniusia, przebrzmiały gwiazdor oraz tancerka, której nigdy nie dane było zatańczyć solowej sceny.
Spektakl zarówno w sferze ruchowej jaki w wyrazistym, frontalnym “attitude” performerów, nawiązuje do kultury queerowej, ballroomowej i samego tańca vogue. Tu dla społecznego wykluczenia i nienormatywności otwierana jest przestrzeń na ujawnienie barwnej tożsamości. Odwołania popkulturowe do queerowego mainstreamu, popularnych pokazów mody, czy do Bohemian Rhapsody zespołu Queen, dodają Sticky Fingers Club ogromnej dozy poczucia humoru i autoironii. Spektakl porusza szerszy problem porażki, oraz idące za tym wykluczenie i zapomnienie, bez sięgania do uogólnień czy moralizatorstwa. Wykorzystywane są w nim narzędzia teatralne i choreograficzne, w związku z czym ciężko go zaszufladkować i sklasyfikować. Podważając normy społeczne staje się choreografią krytyczną.
STICKY FINGERS CLUB to nieformalny kolektyw twórczy, w którego skład wchodzą Daniela Komędera, Dominika Wiak, Dominik Więcek i Monika Witkowska. Do ich pierwszego spotkania doszło na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu (AST w Krakowie), gdzie wspólnie studiowali. Początkiem ich działalności stała się praca nad spektaklem Sticky Fingers Club. W swojej pracy artystycznej poruszają się na granicach teatru, choreografii i performansu. Lubią podważać własne nawyki, dekonstruować teatralność i wsłuchiwać się w swój wspólny jak i indywidualny głos. Interesuje ich autoironia, praca oparta na zabawie i przyzwolenie na przerysowanie.
Spektakl otrzymał II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego
"The Best OFF”.
W ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie jury w składzie: Jolanta Krukowska, Paulina Skorupska, Adam Karol Drozdowski, przyznało nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego ufundowaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Jury doceniło autorską kolektywną pracę zespołu, kreatywne wykorzystanie potencjałów przestrzeni, lekkość humoru, prostotę i błyskotliwość użytych środków. Szczególną uwagę zwraca na wyjątkowy sposób wykorzystania światła jako rzeczywistego partnera dla wykonawców.
Spektakl został wyselekcjonowany do finałowego przeglądy podczas Polskiej Platformy Tańca.
Spektakl
TEAM CREDITS:
Koncepcja, choreografia, wykonanie
Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska
Wsparcie dramaturgiczne
Konrad Kurowski
Reżyser oświetlenia
Krystian Koźbiał
Muzyka
Przemek Degórski
Kostiumy z użyciem projektów autorstwa
Krystiana Szymczaka, Edvarda Kuzmicha, Romana Marchewki
Producenci
Gdański Festiwal Tańca / Klub ŻAK, Lubelski Teatr Tańca
Premiera
03.09.2020 / 12. Gdański Festiwal Tańca
Spektakl powstaje w ramach programu "Przestrzenie Sztuki" finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Operatorem projektu w Lublinie jest Centrum Kultury w Lublinie.
VIDEO MATERIALS
- teaser -
- trailer -
- making of -
- full recording -
RECENZJE
Spektakl jest wysmakowany wizualnie. Szykowna czerń kostiumów – kolor sukcesu i tajemnicy – podkreśla wyrazistość tańczących ciał, a światło nie tylko wydobywa głębię obrazów, ale też samo staje się tematem. Jednych obejmuje, innych pomija. Jest przedmiotem pożądania, o który toczy się walka – wyścig o zdobycie uwagi i osiągnięcie sukcesu. A wszystko nacechowane jest delikatnym humorystycznym sznytem, co sprawia, że spektakl mimo trudnego tematu nie przytłacza; lekkość i powaga są odpowiednio wyważone.
Hanna Raszewska - Kursa | Magazyn Teatr
Spektakl jest dowcipnym, autoironicznym, ale nie pozbawionym gorzkiego posmaku pochodem przegranych. Dotyka tematu opozycji sukces – porażka, a właściwie drażliwego zagadnienia znajdowania się „tuż za”. Tuż za zwycięzcą, tuż za podium, tuż pod kreską. Tej denerwującej, trafiającej w najczulszy punkt, sytuacji bycia w wąskiej grupie nominowanych, ale ostatecznie zmuszonych do tego, by obejść się smakiem, i wreszcie zapomnianych, bo kto pamięta o wicemiss czy o tym, kto jako czwarty dotarł na metę?
Natalia Szafrankiewicz | taniecPOLSKA.pl
Poczucie humoru, oryginalność ruchu, znakomita harmonia i wytrącanie widza z utartych ścieżek skojarzeń - to atuty “Sticky Fingers Club”, w którym płynne przejścia od scen grupowych do solowych popisów pozwoliły na wyeksponowanie atutów każdego z tancerzy. Rozpoczęli żartem - i podobnie zakończyli. Wciąż zaskakiwali. Na przemian to bawili widzów, to wymagali od nich skupienia.
Anna Umięcka | www.gdansk.pl
R I D E R T E C H N I C Z N Y
Kierownik techniczny: Michał Wawrzyniak / +48 535 303 864
PRZESTRZEŃ
-
Wymiary optymalne: 8m x 10m (wielkość widowni może myć mniejsza) widownia ustawiona frontalnie
OŚWIETLENIE (załącznik na następnej stronie)
-
Reflektory PC [16sztuk]
-
Reflektor PROFIL ETC 750 [9 sztuk]
-
Ruchoma głowa [1sztuka]
-
Naświetlacz asymetryczny [4sztuk]
-
Refelktor PAR 1000W [1sztuka]
-
Statywy oświetleniowe [5sztul]
Oświetleniowiec obsługujący spektakl: Michał Wawrzyniak / +48 535 303 864
W przypadku braku wystarczającej ilości sprzętu oświetleniowego istnieje możliwość adaptacji spektaklu do możliwości technicznych.
NAGŁOŚNIENIE
-
Muzyka i dźwięk odtwarzany jest z laptopa - wyjście mini Jack. Ewentualne korekcje nanoszone będą w softwarze.
-
1 mikrofon bezprzewodowy z ustawionym długim, „kościelnym” pogłosem
-
1 mikrofon bezprzewodowy bez efektów
-
Odsłuchy na scenie dla perfomerów - z przodu i z tyłu (ewentualnie tylko z tyłu) tak, żeby pozostały niewidoczne
-
Miejsce realizacji dźwięku powinno znajdować się bezpośrednio obok miejsca realizacji światła, gdyż niektóre przejścia wymagają synchronicznej zmiany. Oświetleniowiec i akustyk muszą być ze sobą stale w bezpośrednim kontakcie.
Muzyk obsługujący spektakl: Przemek Degórski / +48 696 842 456
INNE
-
stół do rozstawienia miksera
-
garderoba z lustrem
-
Montaż: 8 godzin, min. 2 godziny technicznych (dźwięk, światło)
-
Próba min. 2 godziny przed spektaklem
-
Demontaż: 60 minut
-
zespół liczy 4 wykonawców, oświetleniowca i muzyka
Prezentacje spektakli:
03.09.2020—> Gdański Festiwal Tańca PREMIERA
04.09.2020—> Gdański Festiwal Tańca
12.11.2020 —> XXIV Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie
10.08.2021 —> Krakowskie Centrum Choreograficzne (Nowohuckie Centrum Kultury )
29 .08.2021 —> Teatr Ziemi Rybnickiej
04.09.2021 —> Teatr Kana w Szczecinie / Festiwal OFF Kontrapunkt 2021 KONTRAPUNKT - Przegląd Teatrów Małych Form
05.09.2021 —> Obornicki Ośrodek Kultury
28.10.2021 —> Wrocław / Studio Na Grobli, Instytut Grotowskiego
30.10.2021 —> Nowosolski Dom Kultury
05.11.2021 —> Teatr KTO w Krakowie
21.11.2021 —> Tarnogórskie Centrum Kultury
28.05.2022 —> Teatr KTO w Krakowie
17.09.2022 —> Tetar im. Jana Kochanowskiego w Opolu / Opolska Scena Tańca
07.10.2022 —>Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
04.11.2022 —> Bielski Dom Kultury w Bielsku Podlaskim
05.11.2022 —> Teatr KTO w Krakowie
13.11.2022 —> Tetar Maska w Rzeszowie
19.10.2023 —> DramaQueer Festival, Bratysława, Słowacja
09.11.2023 —> Katowice Akademia Muzyczna
26.11.2023 —> Komuna Warszawa
05.12.2023 —> Teatr KTO w Krakowie
21.04.2024 —> Polska Platforma Tańca, Łódź